3.
|
Dienstverlening.
Het ISP is dit jaar doorgegaan op de ingeslagen weg van een thematische aanpak, om voor de verschillende mensen en vraagstukken goed klaar te kunnen staan.
1. Het spreekuur is een hoofd-activiteit van het ISP waar veel mensen gebruik van maken.
2. Bezoekersgroep: het bezoeken van mensen die contact willen in de stad, thuis of in de instellingen. Dit werk heeft zich voorzichtig uitgebreid, i.s.m. professionele organisaties (Schakelstation).
De IBA-afdeling van de Koepel in Haarlem is dit jaar benaderd om mensen die daar gedetineerd zijn te bezoeken. Hierbij heeft het ISP ook oog voor het natraject, d.w.z. als met uit detentie weer de maaatschappij betreedt. Ook stagiaires zijn bij dit bezoek betrokken.
Daarnaast worden vanuit Daatje-Maatjes, het gezamenlijk project met het DTV, de dak- en thuislozen, ondersteund zoveel maar kan.
3. Buurtwerk: het leggen van contacten met de buurtwerkers, wijkraden en sleutelfiguren, om een basis te leggen voor preventieve aanpak van problemen. In de Nieuwe Amsterdamse Buurt was het ISP bijvoorbeeld actief.
4. Informatieverstrekking: het opzetten van een relevant netwerk en terzake doend adressenbestand. Informatieverstrekking gaat onder andere via de website, folderkast bezoekersgroep, en via de ketensamenwerking binnen het Schakelstation OGGZ.
5. Gezondheidszorg: contacten met eerstelijns-partners zijn geïntensiveerd, en de wederzijdse verwijzingen verbeteren. Het Rapport Zuid Kennemerland voor 1e lijn GGGZ was o.a. aanleiding hiervoor. Een vijftiental klanten zijn bemiddeld naar een eerstelijnspsycholoog.
6. Jeugdzorg: aan de uitvoering van een signalerende functie in de jeugdzorg wordt gewerkt,
in contact met professionele hulpverlening en overheid. Een start is dit jaar gemaakt met de
inventarisatie op dit terrein.
7. Migranten: ook het werken aan de problematiek van klanten vanuit specifieke culturele
achtergrond vond doorgang. Hieraan is veel aandacht geboden door artikelen in de ISP-
bode, en door het bezoeken van diverse muliticulturele evenementen
8. Reclassering: Een bezoekersgroep die mensen tevens begeleidt ná detentie en het opnieuw moeten inrichten van hun leven is geconcretiseerd. Een vijftal malen is contact gelegd met de
reclassering. Ook binnen het schakelstation is hier contact.
9. Schuldhulpverlening: er is een toenemende vraag naar dienstverlening voor mensen met
schuldenproblematiek en eventuele bemiddeling naar de juiste hulp. Dankzij o.a. een
vasthoudende stagiair werd de verwerkingscapaciteit van het ISP verder uitgebouwd. Een
twintigtal mensen werden zo ondersteund naar een schuldenregeling.
10.Thuiszorg: het onderhouden van nauwe banden met de thuiszorg om tijdige
probleemsignalering te bevorderen. Over samenwerking met het 'Clean Team
Kennemerland' zijn oriënterende besprekingen gevoerd.
11.Verslaving: het bijdragen aan een begripvolle bejegening en waar mogelijk het bijstaan naar en tijdens de onthouding. Door de wachtlijst bij de Brijderstichting wordt een toenemend beroep op ISP gedaan.
12.Werkproject: het wijzen van mensen op zinvolle dagbesteding, eventueel
opleiding/reactivering en regulier werk. Er is een aanzet gegeven in samenwerking met het
RsH om te komen tot een project voor activerende en ondersteunende begeleiding als
WMO pilotproject.
Ook de vrijwilligers van het ISP worden gestimuleerd in het vinden van (betaald) werk. Een
vrijwilliger vond zelfs een parttime baan.
13.Woonwensen: het bevorderen van een goed bouwbeleid en ondersteuning bij het zoeken
van een goede woonvorm. In dat verband waren er contacten over en met het WIZZZ en
overleg met woningbouwverenigingen ter voorkoming van huisuitzettingen.
|